Thursday 8 December 2011

Makan Buah Rambutan

Tarikh: 28 November 2011

Rambutan kt luar umah paklong byk yg dh masak jd dia suruhla kitorg amik sikit.. jd kitorg pegi la umahnya ptg tu.. hehe.. Rambutan kt umah paklong tu jenis rambutan gading.. ptg tu lepas kitorg sampai kt umah paklong, kitorg dudukla kt luar umah tu dulu.. sembg2 apa yg patut.. Pastu barula bermula aktiviti mengait n mengutip buah-buah rambutan yg telah dikait itu.. 

Pengait buah rambutan: Abah aku
Pengutip buah rambutan: Aku, ibu aku n angah
Tukang sapu daun2 gugur: Ibu aku, aku, abh aku, Hakim, Apis n Akis
Tukang rasa rambutan yg telah dikait: Ibu aku n angah

Abah aku sedang mengait rambutan dgn gigih..
Bila je rambutan2 tu gugur ke atas tanah, pengutip buah rambutan ni terus mengutip buah rambutan tu dn masuk ke dlm plastik bag yg telah diberikn..

Sedang mengutip buah rambutan..
Antara buah2 rambutan yg telah berjaya dikutip..
Angah n ibu si perasa rambutan..hehe..
Hakim yg sedang menyapu daun2 pkk rambutan yg gugur..
Tiba2 dtg lg dua org yg nk tolong sapu daun..
 Abh aku juga turut menolong menyapu dedaun yg gugur..
Lepas suma dedaun yg gugur tu dikumpulkn, kitorg pn bakarla dedaun tersebut.. 
Alhamdulillah, semuanya berjalan dgn lancar dn rambutan2 tersebut telah dibahagikn kpd 3 iaitu utk makngah, makteh n kitorg sekeluarga.. lepas tu, kitorg pn rehatla sekejap di luar umah paklong..

Angah yg sdg berehat..
Abh n makngah yg sedang berehat..
Lepas mengucapkn tima kasih kt paklong, kitorg pn balik ke umah masing2..
Sekian..

No comments:

Post a Comment